بلاگ

۳ ویژگی مهم یک مطالعه با کیفیت کنکوری!

یکی از شایع ترین مشکلات و معضلات کنکوری ها اینه که چطور یه مطالعه ی با کیفیت و مفید داشته باشن و بتونن از اتلاف وقتشون جلوگیری کنن، وقتی که ثانیه به ثانیه ی اون روی تمام آینده ی شما تاثیر میذاره. یکی از اولین راهکارهایی که به ذهن دانش آموز میرسه اینه که یه جستجو کنه بین سایت های مشاوره کنکور و ببینه چی پیدا میکنه، امان از وقتی که میبینه یه عده اومدن و یه مقاله ی سطح پایین رو صرفا کپی و پیست کردن تو سایتشون و اسم خودشون رو مشاور و سایتشون رو مشاوره کنکور گذاشتن.

 

اینجا دانش اموز تنها راه حل خودش رو اجرای اون مواردی میبینه که پیدا کرده، راهکار هایی که معلوم نیست کی و متناسب با چی نوشته و عواقبش چیا هستن؟ یکی از عزیزانی که به بنده لطف داره امروز دقیقا با همین مسئله دست و پنجه نرم میکرد و بعد از حدود یک ماه متوجه شده بود به فرد اشتباهی مراجعه کرده و واقعا ادم ناراحت میشه ببینه یک ماه تلاشش بر باد رفته،خدا رو شکر طی گپ کوتاهی که با هم داشتیم یکسری راهکار ها بهش ارائه شد که این یک ماه تلف شده رو هرچه سریعتر بتونه جبران بکنه.

 

دختر/پسر های گلم، اگاهی ناقص و اشتباه میتونه چندین برابر ضربه ی سنگین تر و مهلک تری رو به تو وارد کنه نسبت به وقتی که اگاهی نداری راجب یه مسئله، سعی کن به هرکسی بی دلیل اعتماد نکنی و اینده تو دستش نسپری، اولین نفر هم خود بنده، حرفی که میزنم روش فکر کن ببین ایا منطقیه؟ ایا با شرایط تو جور در میاد؟ بعد اون حرف رو در صورت مناسب تشخیص دادن عملی کن.

خب بپردازیم به بحث خودمون، چطور یه مطالعه ی با کیفیت داشته باشیم که بتونه ما رو جلوتر بندازه؟ بهت اطمینان میدم اگر این موارد رو انجام بدی نه تنها کیفیت بلکه کمیت مطالعه ت هم به حول وقوه ی الهی افزایش پیدا میکنه و تاثیرش رو در نتایج ازمونت خیلی واضح میبینی.

 

 

1.کند خوانی !

از اساسی ترین مشکلات بچه های کنکوری کندخوانیه، یعنی نمیتونن تو وقتی که مشخص شده درسو بخونن، همین شاید اصلی ترین دلیل جلوگیری از مطالعه ی با کیفیته، که البته با دونستن دلایل به وجود اومدنش قابل کنترل و حل شدنه، خود کند خوانی چندتا عامل اصلی داره که بصورت موردی عنوان میکنم:

یکی از این عوامل ایجاد، و دامن زدن به اون، عامل وجود سرو صدا،شلوغی و نبود تمرکز هنگام مطالعه س و این باعث میشه نتونی یه مطالعه ی با کیفیت رو داشته باشی.

دومین عامل بلند خوندن و جلوگیری از تمرکزِ ذهن صرفا روی چیزیه که چشم میبینه، اگر عادت داری موقع مطالعه با صدای بلند بخونی باید از این به بعد کنترل کنی و خودت رو عادت بدی که صرفا مطالعه ی با چشم داشته باشی.

سومین مشکلی که وجود داره یه تعداد از بچه ها وقتی یه جمله رو میخونن گیر سه پیچ میدن بهش و میبینی هی داره تکرارش میکنه یا حتی گاهی اوقات رفته خط بعد رو داره میخونه اما هنوز ذهنش درگیر اون جمله س و حس میکنه نتونسته مفهومش رو درک کنه که این مورد هم در دروس حلیاتی و هم در دروس حفظیاتی شدیدا دیده میشه و برای داشتن یه مطالعه ی با کیفیت عالی باید کنترل بشه.

 

2.کتاب رو یه نگاه کلی بندازین !

سعی کن قبل از مطالعه یه نگاه روزنامه وار به کتاب بندازی این تکنیک فوق العاده س و باعث ران شدن ذهن و اماده شدن حافظه برای پذیرش انبوهی از مطالب میشه، عملا شما با این کار داری ذهنتو یه نرمش میدی واسه مطالعه ی با کیفیت، تا با درگیر شدن با مطلب تمرکز افزایش پیدا کنه، البته این مورد وابسته س به نکته ی بعد و در کنار هم عالی کار میکنن.

 

3.طرح سوال – بشدت مهم

موقع مطالعه ی اولیه سعی کن ذهنت رو با درس درگیر کنی اما چجوری؟ یسری سوال در رابطه با اون مبحث از خودت بپرس، مثلا داره درباره چی میگه؟ دقیقا داره چی میگه؟ به کدوم مبحث قبلی ربط داره یا داره تکمیلش میکنه؟ تو دو سه کلمه خلاصه کل حرفش چیه؟ به این صورت علاوه بر افزایش تمرکز ذهنتو تشنه میکنی واسه رسیدن به جواب، ذهن انسان همواره به دنبال تکامل بوده و هست، کافیه یه مسئله برای اون ایجاد کنی و با اون درگیر بشه تا ببینی اکثر انرژی خودش رو میذاره که جواب رو پیدا کنه، دقیقا مثل وقتی که دوستت یه معمای جالب ازت میپرسه و بیشتر حواس ذهنت درگیر رسیدن به پاسخ میشه، با این دو تکنیک میتونی به سرعت به یک مطالعه ی با کیفیت دست پیدا کنی.

 

دوستدار موفقیتتون آرین رضائی نیا

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید