7 ویژگی مهم مکان مطالعه یک کنکوری !

مکان مطالعه ی کنکوری

مکان مطالعه به جرات یکی از پر اهمیت ترین مسائلی هست که در طول تحصیل و بخصوص در سال کنکور باید مورد توجه قرار بگیره به این دلیل که یک مکان مطالعه ی خوب تاثیر بسزایی هم روی کیفیت و هم روی کمیت مطالعه داره و توجه به اون میتونه تا حد بسیار زیادی از مشکلات بزرگتر مثل خستگی دائم،بی انگیزگی،کم بودن ساعت و کیفیت مطالعه پیش گیری بکنه.

عملا هر مکان مطالعه ی مناسب دارای چند ویژگی اساسی هست که با کاهش خستگی و افزایش تمرکز میتونه ساعت مطالعه ی شما رو حتی 5 تا 6 ساعت افزایش بده و همینطور کیفیت مطالعه و حل تست رو بدلیل تمرکز بیشتر به شکل چشمگیری بهبود ببخشه،بطوری که حجمی از یک درس رو که به صورت معمول بین 1.5 تا 2 ساعت مطالعه میکردید رو به 30 دقیقه تا 1 ساعت کاهش بده.

در زیر ویژگی های یک مکان مطالعه ی خوب رو به اختصار شرح میدم و درباره ی جزئیات و نکات اساسی بیشتر که علیرغم اهمیت بالا کمتر مورد توجه قرار گرفتن در پادکست ها و مقالات آینده بیشتر توضیح خواهم داد.

 

1.وجود آرامش در مکان مطالعه !

مکان مطالعه ی شما باید آرام و به دور از هیاهو و تنش باشه،سعی کنید در همین ابتدا با خونواده صحبت کنید و از اونها بخواید این محل رو برای شما فراهم کنند،اگر چنین امکانی ندارید و کتابخونه رو ترجیح میدید سعی کنید حتما به یک کتابخونه ثابت مراجعه کنید.

 

2.مرتب نگه داشتن مکان مطالعه

بهتره سعی خودتون رو کنید تا حد امکان یک محیط مطالعه ی ساده و تر و تمیز داشته باشید و به نظم وسایل و کتابهاتون توجه کنید
چشم انسان ناخوداگاه با دیدن یک محیط شلوغ و نامرتب به سمت استرس کشیده میشه و ارامش ذهنی خودش رو از دست میده،برعکس زمانی که محیط مرتب و چشم نواز هست
اون آرامش ذهنی برمیگرده و افزایش تمرکز ایجاد میشه،در نتیجه بهتره برای هر چیزی جای مشخصی رو در نظر بگیرید و حتما در تایم مناسبی وسایل و کتاب ها و جزواتی که استفاده کردید رو مرتب کنید.

 

3.دختر خانوم ها توجه کنند !!

مکان مطالعه ی شما باید ساده و به دور از زرق و برق و عکس و تابلوی شلوغ روی دیوار و تنوع رنگ زیاد باشه،یا در صورت امکان میز شما به شکلی قرار گرفته باشه که چشمتون به عروسک و عکس و … موجود در اتاق نیوفته به این صورت تمرکز افزایش چشمگیری پیدا میکنه و مطالبی که مطالعه میشه با کیفیت بیشتری در حافظه ثبت و انالیز میشه و فراموشی مطالب کمتر اتفاق میوفته.

 

4.حتما باید پشت میز درس بخونم ؟

عملا وجود یک میز هم به ثبات ذهنی شما کمک میکنه و هم شما رو شرطی میکنه،به این منظور که اگر یک میز صرفا مخصوص مطالعه داشته باشید و با خودتون رو راست باشید و اونجا فقط درس بخونید،ناخوداگاه بعد یه مدت وقتی پشت میز میشینید حجم بیشتری از تمرکز و حواس شما به مطالعه جلب میشه و پرش ذهنی شما کم و کمتر میشه.
علاوه بر این موضوع وجود یه میز و صندلی مناسب در مکان مطالعه ی شما باعث میشه ستون فقرات در بهترین حالت خودش قرار بگیره و مشکلاتی از قبیل کمردرد و آرتروز گردن برای شما پیش نیاد.

 

ادامه نکات پر اهمیت درباره ویژگی های مکان مطالعه ی مناسب را در بخش های بعد مطالعه کنید …

دیدگاهتان را بنویسید