عامل شکست در برنامه ریزی کنکور!؟

معمولا وقتی بچه ها برای دفعات اول برنامه ریزی میکنن برنامشون شکست میخوره و اونطوری که باید اجرا نمیشه همینجا هم هرچی امید و انگیزه داشتن پر پر میشه و بچه ها به دو دسته تقسیم میشن، گروه اول با شکست در برنامه ریزی همه چیو میبوسه میذاره کنار، که این دسته بیشتر دخترا رو شامل میشه، گروه دوم برنامه ریزی رو بلکل کنار میذاره و بدون هیچ برنامه ای درس خوندن رو بی هدف ادامه میده.


تو این مقاله میخوام بپردازم به دلایل شکست در برنامه ریزی و تبعات خیلی شدیدی که برای دانش اموزان پایه و بخصوص برای کنکوری ها داره.
مشکل اول وقتی بوجود میاد که حین نوشتن برنامه، فرد یه نگاه سوپرمن مانندی به خودش داره و تصور میکنه هرچی بیشتر رو کاغذ بیاره و حجم دروس رو سنگین تر کنه بهتره و سرعتر به چیزی که میخواد میرسه، در صورتی که این یکی از مهلک ترین اشتباهاتیه که یه کنکوری میتونه انجام بده.


با اینکار در ابتدا با شکست در برنامه ریزی مواجه میشه و اعتماد به نفس خودش برای نوشتن برنامه های بعدی رو از دست میده، از طرف دیگه با از دست دادن اعتماد به نفس هدف و انگیزه ی خودش رو گم میکنه و مدتی طول میکشه تا به جایگاه اصلی خودش برسه، پس در اولین نکته توجه کنید برنامه باید کاملا منطقی و متناسب با توانایی شما چیده بشه تا با شکست در برنامه ریزی مواجه نشید.

 

مورد دومی که لازمه به اون اشاره کنم این هست که تعدادی از دانش اموزان و کنکوری های عزیزم،به توانایی خودشون توجه میکنن و متناسب با اون برنامه رو مینویسن اما باز هم تو اجرای برنامشون شکست میخورن، دلیل شکست برنامه گروه دوم اینه که شرایط خودشون از جمله ساعت خواب و بیداری و احتمالاتی که ممکنه در طول یک روز پیش بیاد رو در نظر نمیگیرن.

 

این بچه ها کاغذ و قلم برمیدارن و شروع میکنن، 8 تا 10 زیست،10 تا 12 ریاضی و …
ببینید عملا چنین برنامه ای از همون ابتدا واضح و مشخصه که اجرا ناشدنیه،خودتون به این سوال جواب بدید کدوم یکی از ما میتونیم قطعا بگیم فردا راس 8 پشت میزمون نشستیم؟ کدوممون میتونیم بگیم ساعت 10 کاری واسمون پیش نیاد که مجبور بشیم حتی چند دقیقه مطالعمون رو عقب بندازیم؟

 

شما وقتی احتمالات رو در برنامه ی خودت رعایت نکنی و صرفا با چیدن برنامه ساعتی،خودت رو یه ماشین تصور کنی،به قطع با شکست در برنامه ریزی روبرو میشی و اولین تایم مطالعه ت هم که از دست بره بصورت طبیعی ذهنت درگیر فرصت از دست رفته میشه و با تمرکز از دست رفته باقی برنامتو نمیتونی انجام بدی،اگر هم به همین منوال پیش بره یکدفعه میبینی که چندین روز/هفته/ماه رو از دست دادی.

هرچی باشه همه ما ادم هستیم و نمیتونیم پیش بینی کنیم فلان موقع دقیقا قراره در حال انجام چه کاری باشیم،پس سعی کنید برای جلوگیری از شکست در اجرای برنامه برای خودتون برنامه ی ماشینی و ساعتی نچینید.

 

خلاصه که این شکست‌هایی که تو برنامه ‌ریزیاموپ می‌خوریم، دلیل زیاد داره. بالاتر راجع به دوتا از این دلایل حرف زدیم، واسه اینکه ذهنتون منسحم بشه یه مرور سریع کنیم، اون جا که گفتیم بعضی وقتا خیلی اعتماد به نفس داریم و فکر می‌کنیم می‌تونیم همه چیزو درست کنیم، یا اینکه شرایط واقعی زندگیمونو نادیده می‌گیریم. ولی خب، داستان فقط همینا نیست. تو بخشای بعدی بررسی میکنیم چه چیزای دیگه‌ای هم هست که می‌تونه تو این شکست‌ها نقش داشته باشه و چطوری می‌تونین حلشون کنین تا به معدل یا رتبه ای که میخواین برسین.

دوستدار موفقیتتون آرین رضائی نیا

دیدگاهتان را بنویسید